مراحل اجرای ‌استخر پیش ساخته کامپوزیتی

فهرست مطالب

امروزه استخر پیش ساخته فایبرگلاس طرفداران زیادی پیدا کرده است؛ چراکه این مدل استخر نیازی به عملیات بتون‌ریزی و آرماتوربندی ندارد. به هنگام اجرای این مدل استخر از کاشی و سرامیک استفاده نمی‌شود. بدنه استخر پیش ساخته فایبرگلاس دارای تعدادی لایه بوده و این لایه‌ها شامل ده لایه زرین و یک لایه ژلکوت می‌شود. ساخت استخر پیش ساخته فایبرگلاس علاوه‌بر اینکه به زمان اندکی نیاز دارد، هزینه پایینی نیز می‌برد. آیا می‌دانید برای اجرای استخر پیش ساخته کامپوزیتی چه مراحلی باید طی شود؟

نحوه نصب و احداث استخر از پیش ساخته کامپوزیتی

از آنجایی که ساخت استخر بتنی زمان زیادی می‌گیرد و هزینه بالایی را به افراد تحمیل می‌کند، استخر پیش ساخته کامپوزیتی جایگزین خوبی به نظر می‌رسد. امکان نصب این مدل محصولات به دو شکل روکار و توکار وجود دارد و شرایط محیطی و سلیقه افراد تعیین می‌کند که کدام یک از این دو شکل مناسب‌تر است. موارد زیر اشاره به مراحل نصب استخر پیش ساخته کامپوزیتی دارد.

ارزیابی مکان نصب

پیش از هر چیزی محل نصب استخر به صورت دقیق مورد ارزیابی و سنجش قرار می‌گیرد. با انجام این کار علاوه‌بر اینکه هزینه‌ها نصب استخر کاهش پیدا می‌کند، از ریسک پروژه نیز کاسته می‌شود. به‌همین منظور کارشناس می‌بایست یک‌سری نکات را رعایت کند. این نکات شامل موارد زیر می‌شوند.

  • قرارگیری مکان نصب استخر درون محدوده تحت تملک شخص و عدم داشتن تداخل با املاک مجاور
  • عدم داشتن تعارض میان مکان نصب استخر با خطوط انتقال فاضلاب، آب، خطوط انتقال برق و…
  • در نظر گرفتن خواسته‌های مشتری در زمینه مکان نصب استخر
  • عدم وجود اختلال در دسترسی استخر به مسیر مناسب انتقال آب
  • برخورداری از مسیر مناسب و امن جهت انتقال استخر پیش ساخته به کمک کامیون حمل و جرثتقیل
  • تعیین مکان نصب تجهیزات جانبی همچون دستگاه تصفیه آب، سیستم گرمایش و…
  • برخورداری مکان نصب از ایمنی کامل جهت نصب تجهیزات الکتریکی

گود برداری

بعد از اینکه مکان نصب استخر مشخص گردید، نوبت به گودبرداری می‌رسد. گودبرداری نیز مراحل به‌خصوصی داشته که هریک به ترتیب انجام می‌گیرد و موارد زیر اشاره به مراحل گودبرداری دارد.

  • ابعاد استخر پیش ساخته در نظر گرفته می‌شود؛ سپس نوبت به علامت گذاری زمین به کمک چهار میله‌ در چهارگوش بیرونی استخر می‌رسد. همچنین فواصل میان این نقاط به شکل طولی، عرضی و قطری مورد بررسی قرار می‌گیرد.
  • در این مرحله ابعاد دقیق استخر روی سطح زمین تعیین گردیده و باید فاصله نیم متری از هر سمت در نظر بگیریم. همچنین به کمک پودر گچ روی زمین این محدوده را نشان گذاری کنیم.
  • در این مرحله شاهد حفاری محدوده نشان گذاری شده زمین به عمق بیست سانتی‌متر پایین‌تر از عمق اسمی استخر هستیم.
  • فاصله میان خاک حفاری تا گودال حفر شده باید یک متر در نظر گرفته شود تا شاهد ایجاد اختلال در پروسه نصب استخر نباشیم.

آماده سازی کف

پیش از هرچیزی تراز کردن کف گودال باید انجام شود. پس از آن نیز از کامپکتور یا تخماق استفاده می‌شود تا کوبیده و متراکم گردد. حواستان باشد که در زیر استخر هرگز نباید شاهد ریختن خاک دستی یا نخاله باشیم. در مرحله بعدی نوبت به پوشاندن کف گودال می‌رسد که در این مرحله از بتن با عیار ۲۵۰ کیلوگرم سیمان استفاده می‌شود. پوشش‌دهی کف گودال نیز در حد پانزده تا بیست سانتی‌متر باید انجام شود. حواستان باشد که سیمان می‌بایست کامل تراز گردد و به‌گونه‌ای صاف شود تا شاهد هیچ نوع پستی و بلندی خاصی نباشیم. تراز روی سطح بتن می‌بایست به‌گونه‌ای انجام شود که هنگام نصب استخر روی آن، شاهد یکی بودن تراز روی لبه استخر با تراز نازک کاری نما باشیم.

جایگذاری و نصب استخر

بعد از اینکه بتن کف خشک و گرفته شد، نوبت به نصب استخر پیش ساخته کامپوزیتی به شیوه‌ای صحیح به کمک جرثقیل و تسمه‌های مناسب می‌رسد. حواستان باشد برای اینکه کف رگلاژ شود هرگز در یک نقطه یا یک طرف سنگ یا ارتفاع دهنده موضعی به‌کار نگیرید. به این صورت دیگر قسمت‌هایی از کف استخر از روی بتن جدا نخواهد شد. این مسئله شکستگی استخوان را به دنبال داشته و آن را در معرض آسیب قرار می‌دهد. تمام کف استخر می‌بایست به شکل کامل روی کف بتنی جای بگیرد.

نصب لوله ها و تجهیزات برقی

بعد از اینکه جایگذاری استخر به اتمام رسید، شاهد اتصال لوله‌های خروجی تصفیه کف و زیر اسکمیر هستیم. اتصالات طبق مکان نصب تاسیسات تصفیه و ورودی استخر انجام می‌گیرد و تا مکان تاسیسات امتداد می‌یابد. واضح است که اتاقک تاسیسات نباید در زیر پله‌های استخر نصب گردد و نصب آن باید در مکان جداگانه‌ای انجام شود. استفاده از مقدار کافی نوار تفلون و چسب آب‌بند به منظور اتصال دادن اتصالات الزامی است.

پر سازی دور استخر

در شرایطی که خاک محل گودبرداری متشکل از شن و ماسه باشد و در آن خاک گل وجود نداشته باشد، در هر مترمکعب آن از ۱۵۰ کیلوگرم سیمان استفاده شده که آن را به کمک آب مرطوب می‌سازیم و اندک اندک اقدام به ریختن آن در اطراف استخر می‌کنیم. این مخلوط در لایه‌هایی در حدود بیست سانتی‌متری پخش شده و از تخمال دستی استفاده می‌کنیم تا فشرده سازی صورت گیرد. نکات دیگری را نیز به هنگام پرسازی دور استخر می‌بایست رعایت کنیم تا نصب و اجرا استخر پیش ساخته کامپوزیتی به خوبی صورت گیرد‌. با رعایت یک‌سری نکات می‌توان جکوزی پیش ساخته کامپوزیتی را به خوبی به اجرا درآورد.

سخن پایانی

ساخت استخر پیش ساخته کامپوزیتی به شکل یکپارچه انجام شده و برای نصب آن لزومی به استفاده از ماده آب‌بند، دیده نمی‌شود. کامپوزیت میزان مقاومت بالایی داشته و در مقابل خوردگی و پوسیدگی از خود مقاومت نشان می‌دهد. نصب استخر پیش ساخته کامپوزیتی مراحل به‌خصوصی دارد. این مراحل شامل ارزیابی مکان نصب، گود برداری، آماده سازی کف، جایگذاری و نصب استخر، نصب لوله‌ها و تجهیزات برقی و پرسازی دور استخر می‌شود‌.

اشتراک گذاری:

فهرست مطالب

آخرین محصولات
image_6483441
قرص کلر آب استخر
۳۲۰.۰۰۰ تومان
EAC18F82-755E-4E5A-9AA7-28CA03F05A26
پودر کلر آکواپول
۲.۹۰۰.۰۰۰ تومان
unnamed
شفاف کننده آب استخر
۲۷۵.۰۰۰ تومان
CB5C9FC9-33CC-4C53-957E-9012E4F3A8F0
پودر کلر آب استخر
۱۷۵.۰۰۰ تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *